redandwhite

Alla inlägg under juli 2012

Av Andreas Ekström - 31 juli 2012 12:12

Peter Sibner, hockeysverige m.m

Ungefär hur många unika besökare har du varje dag som läser din blogg på hockeysverige?

Vi har ca 60.000 UB/vecka på Hockeysverige, hur många som läser vad just jag skriver varierar mellan 1000-6000 läsare per inlägg.


Vad krävs för att driva en blogg? Vad fick dig att starta den?
Krävs att man är en bra skribent och är duktig på att marknadsföra sig. Men Hockeysverige är ett starkt varumärke, viktigt att vårda det.


Vilken är din största merit som bloggare?
Största merit är nog allt fint beröm jag ofta får.


Har du själv spelat hockey? I så fall, vart?
Har spelat hockey upp till J20 i Rydaholm och även två säsonger med Lönashult i division 4. Men någon stjärna var jag aldrig.


Berätta lite om dig själv!
Inte mycket att berätta. 33 år gammal, bor utanför Sthlm, fru och två barn, spelar golf och gitarr och stort intresse för jakt. Jobbar som säljchef på bolaget som ligger bakom Hockeysverige, Everysport och Eliteprospects mfl.


Jag har hört att du är ett riktigt Trojafan, stämmer det?
 Jag ska väl inte sticka under stol med att Troja legat mig väldigt varmt om hjärtat i alla tider. Men i min roll som krönikör måste jag vara neutral och försöker tona ner det. Men visst har man vrålat rätt många svordomar på läktaren i Sunnerbohov genom åren.


Vilket nyförvärv tycker du är mest spännande? Och vad tycker du om nyförvärven överlag? 
 De har ju nästan inga nyförvärv. Men Bengtsberg tveklöst viktigast. Dowd blir spännande att se. Truppen håller för topp-7 om man spelar som i fjol.

Vem ser du som nyckelspelare i Trojas spelaruppsättning säsongen 12/13?
Nyckelspelare är Trucken, Åslin, Ahlén, Ziga, Joel J och Bengtsberg.

Vilken spelare är den största förlusten för Troja?
Största tappet kan vara Köenig. Han var förbannat bra. Tycker inte det finns någon "good riddance" i truppen, alla gjorde jobbet ifjol.


Vad tycker du om Sunnerbohov? Som arena, men även med service osv.

Sunnerbohov måste förbättras rejält om Troja ska ha någon framtid på den här nivån. Kommunen måste förstå Trojas värde. Och de ständigt klagande Ljungbyborna måste gå på hockey. Vad fan gör de annars på onsdagkvällarna?


Hur högt upp tror du att Troja placerar sig i år?
Troja kan nå playoff. Förväntar mig topp-10.


Asplöven och Karlskrona istället för Borås och Sundsvall och Djurgården istället för Rögle, vad tycker du om det?
Bra att Borås och Sundsvall försvann. Asplöven är väl skit samma, men Karlskrona och Dif är ju jättelyft.


Vilka tror du vinner hockeyallsvenskan?
DIF vinner AS


Elitserien nästa... Vilket lag tror du vinner elitserien och vilket lag tror du kommer överraska positivt?
ES tror jag att Frölunda tar hem i år. Genombrott blir Sebastian Collberg om inte Lindholm stannar kvar. Växjö är en utmanare i år, de har ett väldigt bra lag och rider på en framgångsvåg.

Vilket är ditt favoritlag i elitserien?
 I ES håller jag mig utan favoritlag, det blir bäst så. Och att tippa den serien låter jag helst bli, det är helt omöjligt.

 
Av Andreas Ekström - 27 juli 2012 12:05

Jag frågade Jerry angående Trevor-ryktet och lite runt det. Här har ni vad jag fick till svar:

Beträffande Trevor så har vi fört diskussioner med honom om en roll i staffet. Det är dels vad Trevor känner för (vill fortsätta spela kanske), dels ekonomi som förändrats sen Asplöven kom upp. Således inget klart. Spelade assisterande coach är inget alternativ.

Jonas är s k namngiven målvakt för Troja.


Jag tycker att det hade varit spännande med Trevor som ass coach. Dels för att han har rutin från många ligor och dels för att han säkert kan hjälpa Bengtsberg, Lundin och till viss del även Gunnarsson med utvecklingen. Sen undrar man ju dock hur mycket han kan kosta..(?)

Gunnarsson som namngiven visste säkert många innan, så även jag. Men jag tror att det blir kanon! Han lär inte få jättemånga matcher i Elitserien, och på Allsvensk nivå vet vi sen förra året att han håller bra klass!



Av Andreas Ekström - 24 juli 2012 12:36

Ludwig Carlson är nästa spelare, som spelat på andra sidan Atlanten, att bli intervjuad!

Hur var första säsongen på andra sidan atlanten spelmässigt? Svårt att anpassa sig till liten rink?

Spelmässigt så var det väl lite mer fysisk än vad jag varit van vid tidigare. Man lärde sig ganska snabbt att det gäller att alltid titta upp, framför allt mycket pga. mindre rink.


Vart i USA var det du bodde? Och hur bodde du?
Jag bodde hos en "billet family" i San Diego CA.


Var det jobbigt socialt med vänner och språk osv i början? Saknat Sverige mycket?
Nae, jag tycker jag kom in i det ganska snabbt. Visst saknade man vännerna och allt hemma med!
 
Vad hittade du på på fritiden? Några nya hobbys?
Stranden och var mycket med laget. Hade inte tid för några hobbys.
 
Vad hade du för förväntningar på säsongen när du valde att åka över?
Jag förväntade mig väl framförallt speltid och en annan typ av hockey.


Hur var det ekonomiskt för dig att spela i USA? Svårt att få ihop det eller är det inga problem? Får du någon lön?
Det var inga större problem. Nej tyvärr inte!
 
Hur var matcherna där borta? Mycket publik och bra tryck?
Det var roliga matcher! Blev överraskad varje gång av folk som skriker från läktaren. Allt från 200-500 beroende på ishall.
 
Är träningen som i Sverige, eller är det stor skillnad? Vad fokuserar man mest på?
Det var väl hyfsat likt. Kanske att det blir en hel del mer straffträning när det gått fel någonstans.. Brake-outs!


Är du nöjd med din första säsong?
Ja jag är nöjd!


Hur bra är WSHL jämfört med j20 superelit? Och hur är ligan uppbyggd, med slutspel osv. 
Superelit har bättre topplag.. Ligan delas in i tre divisions beroende på vart laget befinner sig. Sen är det topp 4 från varje som går till play-offs och där får man möta dem från sin egen division först.
 
Vart spelar du nästa säsong? Något på gång?
Inget jag vill gå ut med i media.


Har du något uppsatt mål för karriären hur långt du vill ta dig?
Har inget slutmål! Vill mer se hur långt jag kan ta mig
 
Hur ser din sommarträning ut? Fokus på något speciellt?
Det är blandat med både Gym och kondition. Explosiviteten!
 
Vilka egenskaper som spelare ser du som dina bästa? Och vad behöver du utveckla?
Stor, snabb, hård. Lite av varje!


Och till sist, håller du fortfarande koll på Troja? Och i så fall, vart i serien slutar dom kommande säsong?
Ja en del.. 11e plats!

 

Av Andreas Ekström - 23 juli 2012 12:09

Trojas Sportchef Jerry Andersson är bloggens nästa intervju!

-Hur nöjd/missnöjd är det med föregående säsong?

Jag är relativt nöjd med fjolåret, vi nådde de mål vi gemensamt satt upp  och var stabila med undantag för avslutningen som var aningen sämre.


-Vilken spelare blev du mest positivt överraskad av? Och var det någon du hade förväntat dig betydligt mer av?
 Mest överraskad är svårt, men jag väljer att lyfta fram Niclas Edman som  var en ung debutant från div 1. Han visade upp en bra defensiv. Om jag förväntat mig mer av någon så blir svaret Janos Vas. Jag anser inte att han var så  förberedd som krävs och han borde med en Allsvensk säsong i Taif året innan veta  om förutsättningarna. Det var först efter nyåret som han levererade på sin nivå, och var då mycket bra!


-Vem var för dig Trojas viktigaste spelare säsongen 11/12?
Viktigaste spelare var Trevor Koenig. Han och även Jonas Gunnarsson var  en stor del i att vi gjorde en bättre säsong än året före då vi inte lyckades med rekryteringen på målvaktssidan innan det att vi tog in Tommi Saatosari runt jul.


-Jag tycker personligen att nyförvärven ser väldigt spännande och  intressanta ut. Är det någon du är lite extra spänd på att se på is?
Beträffande nyförvärven så är det alltid nyfiket. Jag brukar säga att en på fem har en tendens att inte motsvara förväntningarna. Idag har vi värvat ganska lite spelare och jag är övertygad om att alla, var och en för sig i sin roll,  kommer att leva upp till de förväntningar vi har rätt att ställa. Importerna Rob  Dowd och Florian Iberer är kanske lite extra intressant för utomstående då bara ett fåtal vet något om dem samtidigt som deras historik och framtidsutsikter är väldigt bra!


-Åkte du till England för att kolla på Robert Dowd? Eller var det först när du var där som du blev intresserad av honom?
 Jag åkte till slutspelet i Nottingham av två skäl, dels att jag var intresserad av att knyta en del kontakter och se ett bra arrangemang, dels av att jag innan resan via kontakt med f d förbundskaptenen Tommo Blaze fått referenser om Rob som den mest utvecklingsbara Britten i den ligan.


-Bengtsberg tillbaka, och det är en spelare som ni ville ha redan inför förra säsongen? Vilka ser du som hans främsta egenskaper?
“ Cribba “ har trots sin unga ålder en rutin för Allsvensk hockey och en enorm vinnarmentalitet. Jag vet att han som uttalad förstekeeper har de kvaliteter som krävs, dessutom är det en underbar kille som stärker lagandan.


-Florian Iberer är ett annat spännande nyförvärv, hur hittade ni honom?
Florian fick vi genom kontakt med en agent som är tillförlitlig. Jag fick också en del referenser från coacher i Tyska andraligan som stärkte våra tankar. Florian blev av media och även coacherna framröstad som ligans bästa back och  det är ett högt betyg i en bra liga som vi för tre år sen fick känna på då vi gjorde en nyttig matchturnè genom Tyskland och Polen i två olika  turneringar.


-Ni valde också att ta tillbaka Mackan. Vilka förväntningar har du på honom?
Mackan har varit ute en säsong i Mörrum och fått mer erfarenhet av seniorspel. Vi valde tidigt att ge honom en try out och i slutet av Augusti tar vi ett beslut om Mackan ska vara kvar eller skaffa mer rutin och speltid som s k  ordinarie i ett annat lag. Hur som helst, det är ett oerhört energiknippe som är nyttig i olika roller och inte minst att det är en Trojafostrad spelare gör det intressant att syna honom igen.


-Åslin skrev på för en säsong till! Hur ser du på hans utveckling förra säsongen? Vad har du för förväntningar i år?
David gjorde en lysande säsong i stort. Han var den spelare jag bestämde mig för tidigt efter att följt honom i LIF och på Leif Boorks rekommendationer. Han fick ett genombrott hos oss och jag hoppas att han hanterar det rätt och gör en lika stark insats i stället för att hasta fram och vilja för mycket, då kan han hamna i en mentalt svårare position. Unga spelare har inte alltid referensramar till svårigheter som står framför dörren, samtidigt som det är positivt att de saknar en del respekt.


-Vem ser du som er viktigaste spelare inför säsongen?
Viktigaste spelaren är alltid svårt i ett lagspel. Jag tycker det är viktigt att coachteamet hanterar motgång och framgång på ett förnuftigt sätt. Att vårt defensiva agerande ger målvakterna rätt förutsättningar och att vi har  mer smartness och disciplin än fjolåret. Spelare med offensiv läggning och som  förväntas göra poäng måste leverera annars brukar man få börja leta efter dem med ekolod, det är ofta aningen mentalt känsligare spelare. Att backarna först och främst klarar sina defensiva åtagande är mycket viktigt.


-Vilka blir lagets kaptener säsongen 12/13?
Kaptener har vi inte pratat om och jag ser ingen anledning att ändra från förra då Micke Ahlèn bar C:et tillsammans med Kannerling o Matte Nilsson. Ett stabilt team med olika personligheter men som har ett gemensamt, att alltid ge  100% oavsett läget för stunden.

 
-Någon i truppen du vill "varna" för som du tror kommer slå igenom på allvar i år?
Jag hoppas bl a att Mattias Åkesson kan ta ett litet steg till, han har potentialen. Att Joel Johansson fått mer erfarenhet och kan ersätta Jesper Williamsson offensivt. Att Jacob Berglund kan ta en betydande centerroll tar jag  för givet med fjolåret som bakgrund, likaså att Istvan Bartalis drar nytta av förra säsongen på ett bra sätt.


-Hur ser det ut för dom yngre spelarna med speltid osv? J20/lånas ut?  (A. Johansson, Alvedahl, T. Nilsson, L. Johansson, Wengdahl)
De yngre spelarna ska visa att de är bättre än övriga och jag förväntar mig viljestarka insatser under träning och de byten de förtjänar, sen ska de också vara outstanding i J20. Ted Nilsson och Anton Johansson är två  framtidsspelare precis som Adam Alvedahl och Robin Wengdahl som sommartränat med A-truppen. Vi har också Linus Johansson på try out under tre veckor i Augusti och sammantaget så ser jag på killarna med öppet sinne, de får helt enkelt visa  om de klarar kraven redan nu.


-Hur ser tränar-teamet ut?
Tränarteamet blir klart inom kort utöver Patrik Ross som vi tidigt förlängde med. Klart är att Torbjörn Persson slutar. Övrig personal i staffet som omfattar ca 14 personer innebär i stort sett samma som tidigare och vi värnar om kontinuitet.


-Vad måste ni förbättra jämfört med förra säsongen för att kunna knipa sjundeplatsen? För jag antar att det är målsättningen?
Som jag beskrev tidigare så måste disciplinen bli bättre och vår defensiv lite stabilare match efter match, att vi uppträder med en aningen högre lägsta  nivå.

Om vi blir sjua så är det en bragd, det är ett drömmål som vi tar sats mot. Jag hoppas och tror att vi gör en lite bättre säsong ytterligare väl medveten om svårighetsgraden.


-Asplöven istället för Borås, bra eller dåligt tycker du? Hur går det med ekonomin?
Asplöven verkar förtjänat platsen, thats it. Det kostar oss mer pengar vilket innebär att vi tvingas reducera andra kostnadsställen innan vi vet att vi har mer intäkter, ca 300 tusen i mer omkostnader är skillnaden mot Borås i resor, mat och logi.


-Karlskrona är också nykomlingar, hur tror du att dom kommer klara sig?
Karlskrona kan säkert göra ett bra första intryck, kanske t o m som vi då vi kom upp? Hemmastarka och ett bra understöd av sina supportar som fram tills nu varit svältfödda på bra hockey så kan de överraska. Skoj nykomling med bra marknadsgrupp kan bära frukt på sikt.


-Och till sist, vilket lag tror du vinner serien?

Bästa laget efter 52 omgångar tror jag Leksand kan bli i år, något som Örebro lyckats med två säsonger tidigare och tillsammans med Djurgården, Malmö är det de starkaste lagen.

 

Av Andreas Ekström - 22 juli 2012 00:39

Nästa intervju är med Trojas 21 år gamla backklippa Niclas Edman!


-Vad fick dig att skriva på för Troja inför förra säsongen? Hade du andra anbud?

De ville satsa och ha ett ungt lag med spelare som vill utvecklas som lag och individuellt. Jag hade några anbud, men det blev klart med Troja ganska tidigt och allt kändes bra, så det var inget att fundera på!


-Hur nöjd/missnöjd är du om du blickar tillbaka på säsongen 11/12? Första året i Allsvenskan osv.

Jag är ganska nöjd! Vi var väldigt nära topp 7 som vi satsade efter, men det räckte tyvärr inte hela vägen dit.


-Hur upplever du Ljungby som stad?

Det är en liten mysig hockeystad. Ljungby har det som behövs under vintern.


-Asplöven är nya i allsvenskan, bra eller dåligt jämfört med Borås?

Borås är såklart mycket närmare, så hade hellre mött dem. Det känns inte så lätt att åka till Asplöven och ta poäng.


-Vilka styrkor ser du som dina främsta & vad tycker du att du behöver bli bättre på? Vad har du utvecklat mest dom senaste säsongerna?

Stor defensiv back som gillar när det hettar till! Kan bli bättre på allt, lite tuffare och spela jämnare varje match.


-Vilken är den största höjdpunkten hittills i din karriär?

När jag blev uttagen till u18vm, det var en upplevelse.


-Vad har du för målsättningar med din karriär? Hur långt vill du ta dig?

Alla vill till NHL så det är såklart dit man vill, men det är en väldigt lång och tuff väg dit!


-Vad har du för förväntningar på laget kommande säsong?

Att komma bättre än förra året och nå topp 7!


-Vem tror du vinner den interna poängligan?

David Åslin


-Vilket nyförvärv ser du som det viktigaste för laget?

Bengtsberg


-Vilket nyförvärv ser du som det mest spännande?

Robert Dowd


-Vilka mål har du för dig själv kommande säsong?

Spela bra hockey varje match och utvecklas som hockeyspelare.


-Vad tycker du om Trojas klack? Har du någon hälsning till dom inför kommande säsong?

Jag tycker de sköter sig väldigt bra!


-Har du några favoritmotståndare/hatmotståndare i Allsvenskan?

Alltid roligt att piska Malmö och alla deras stjärnor!


-Vilket lag tror du vinner serien?

Djurgården.


-Och till sist, på vilken plats i serien står det Troja Ljungby när säsongen slutar?

5a!


 

Av Andreas Ekström - 20 juli 2012 15:37

Det handlar mycket om Trojasupport idag. Så även dagens intervju som är med "Agge" som är med och driver TS!


Berätta om dig själv och varför du är med och driver TS! 

Jag är 18 år gammal och går sista året på Sunnerbogymnasiet där jag studerar Handel. Jag är med och driver TS först och främst för att jag tycker det är jäkligt kul och sen för att jag vill att vi alltid ska bli bättre och större som klack.

Hur ser ert arbete ut? Får ni hjälp av föreningen?

Ja, visst får vi det. En gång per säsong sponsrar dem oss med en hel bussresa för att vi ska bli extra många. Sen har vi en del egna pengar som vi använder till flaggor, nytt trumskinn, tifo osv. Nästa vecka ska vi försöka trycka upp egna TS klistermärken.

Ungefär hur många är ni i klacken på hemmamatcherna? Vilka åldrar består klacken av? Är alla välkomna?

Jag kan inte säga exakt hur många vi är på hemmamatcherna för det beror ju helt på vilka vi möter men vi är ju en kärna som står där varje match och de är just den kärnan vi vill ska växa. Det är blandade åldrar och givetvis är alla välkomna!

Frågar man Trojas spelare om klacken så får man höra att ni är viktiga för dem. Ger det dig extra motivation att fortsätta engagera dig?

Självklart. Det är roligt när spelarna uppskattar det vi gör. Vi hoppas bli ännu bättre i år och det kanske ger dem ytterligare en extra kick så vi når den där playoff platsen.

Hur många resor till bortamatcher ordnade ni säsongen 11/12? 

Det var många. Hade vi ingen storbuss så åkte vi minibuss(ar). De ända lagen vi inte hade resor till var Almtuna, Leksand, Mora och Sundsvall.

 

Vilken resa var den roligaste förra säsongen?

Det var många resor som var riktigt roliga. Bl.a till Rögle när vi hade storbuss och vann med 3-1. Vi sjöng ut hela Lindab Arena. Men den absolut roligaste resan var givetvis Tingsryd borta med över 100 anmälda till våra bussar och seger såklart efter förlängning.

Hur många brukar i snitt åka med? Självklart väldigt olika pga vilka man möter?

Ja så är det. Matcherna här omkring som Oskarshamn, Malmö, Tingsryd, (Rögle), (Borås) brukar vi vara rätt så många på. Men Västerås, Örebro, Bofors, Södertälje är vi inte så många på, oftast bara en minibuss.

Ungefär hur mycket brukar det kosta att följa med på en resa? 

Det är inte speciellt dyrt. Varierar givetvis efter avstånd. Men har vi storbussar så är det inte dyrt direkt.

Finns det åldersgränser för att åka med? Har ni några andra regler?

Nej det finns inga åldersgränser, men alkohol intas på eget ansvar. Tar man sönder nått i bussen så får man stå för det och ev betala.

Vad har ni för målsättningar med kommande säsong? Hur många resor ni ska göra, hur mycket TS ska växa osv.

Vi hoppas fler kan ansluta till klacken, framförallt på hemmaplan. Resorna blir väll som förra säsongen kan jag tro. Jag hoppas verkligen vi blir riktigt många som åker till Oskarshamn i premiären trots att de är en Onsdag. Vi har en hemsida nu (www.trojasupport.se) där all reseinformation kommer ut inför varje resa för alla dem som inte finns på forumet.  

Hur fungerar kontakten med andra föreningar inför resor osv? Och hur fungerar kontakten med polisen? Vem sköter sådant?

Vi säger till Jan-Inge på kansliet hur många vi blir till varje bortamatch när vi åker organiserat så kontaktar han dem. Just nu har vi ingen kontakt med polisen. Det behövs absolut inte i dagsläget då allting fungerar hur bra som helst.  

Finns det något medlemskap eller liknande? Vem kontaktar man i så fall om man vill gå med?

Nej, vi har inget medlemskap för tillfället. Men det kanske kommer, det är inte alls omöjligt. Vi får se.

Vem tycker du är Trojas viktigaste spelare? Varför? 

Bengtsberg såklart. Ska vi nå playoff så krävs det att han gör en riktigt bra säsong.

Vem är du mest spänd på att se på isen? Varför?

Jag får nog säga som alla spelare på denna frågan. Dowd ska bli riktigt spännande att se, men givetvis Henrik Eriksson och Florian Iberer också.

Hur långt går Troja kommande säsong? Vilka förväntningar har du på laget?

Jag hoppas vi når playoff, det hade varit riktigt kul och jag tror vi har det som krävs. Även om vi inte spelar bra vissa matcher så kanske vi kan kriga till oss poäng ändå. Så det här ska bli riktigt spännande!

Och till sist, har du något att säga till alla fans som inte är med i klacken än?

Tillsammans kan vi bli en stor och högljudd klack, i dagsläget är vi inte så många och jag hoppas verkligen att fler kan ansluta. Vi hade några nya ansikten denna säsongen, som redan efter en match ställde sig frågan ”Varför har jag inte kommit hit tidigare?” Så kom och ställ dig runt klacken och var med och sjung, så lovar jag att det här blir en minnesvärd säsong! Till sist vill jag bara säga, åk med TS till Oskarshamn i premiären den 12e September!


 

Av Andreas Ekström - 20 juli 2012 14:45

Updatering gällande fotbollsmatchen mellan A-laget och Troja support kommer här:

Matchstart ca.17:30 på planen utanför Sunnerbohov! Så kom dit och stötta Troja... Eller Trojasupport!

Av Andreas Ekström - 20 juli 2012 10:12

På onsdag är det dags för en fotbollsmatch mellan Trojas A-lag och Troja support!
Tid- och plats är ännu inte spikat, men se till att ha onsdagen ledig för att komma och kolla hur bra A-laget står sig på fotbollsplanen!

Återkommer med tid- och plats!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om NHL-lockouten?
 Jag gillar det!
 Kul att se bättre spelare, dåligt för utveckligen...
 Nej, inte bra! Det här får NHL lösa snabbt!
 Mig spelar det ingen roll, hockey som hockey!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards